Om oss

I Sverige ingår Aprilia from januari 2010 i SPG
(Svenska PiaggioGruppen)

Svenska Piaggiogruppens Huvudkontor
Åkerivägen 6, 187 29 Täby
E-mail: info@spgmotor.se

I Italien, när någon nämner orten Noale, men sina 15,341 invånare nära Venedig, tänker folk automatiskt på Aprilia.

Aprilia har varit en del av Piaggio Group (styrt av ordförande och verkställande direktör Roberto Colaninno) sedan 2004. Strategin med köpet av Aprilia för Piaggio Group är att stärka sin position som den ledande skoter och motorcykeltillverkaren. Aprilia är idag den enda tillverkaren i Europa med representation i alla kategorier mellan 50 och 1000 kubik. Aprilias identitet kommer de närmsta åren att stärkas ytterliggare genom utveckling som sker i produktionsanläggningarna i Noale och Scorzè.

De starka banden mellan Aprilia och det lokala området sträcker sig tillbaka till tiden direkt efter andra världskriget då Alberto Beggio öppnade sin cykelfabrik i Noale. Denna anläggning togs så småning om över av Albertos son Ivan Beggio år 1968. Samtidigt introducerade Aprilia sin första motorcykel, en 50-kubikare lackat i guld och blått. De första produkterna var mopeder av modellerna Colibri och Daniela men den första modellen som gav Aprilia ett riktigt gott rykte var Scarabeo 50 kubikare år 1970. Stimulerad av drömmen att tävla nationellt så växte Aprilia kärlek och passion för motorcyklar och motocross modeller speciellt.

Aprilias första tävlingsmotocross introducerades år 1974 och anförtroddes Maurizio Sgarzani, som körde den i kadett klassen. Året efter efter hade man motorcyklar som var mycket konkurrenskraftiga och man kunde skönja att titlar skulle skördas och den första titeln kom 1977 i både 125 och 250 klasserna av det Italienska Motocross mästerskapet. År 1978 slutade Alborghetti säsongen med två andraplatser och slutade sexa totalt i det internationella mästerskapet. Det var den främsta placeringen någonsin för en Italiensk förare och Aprilias rykte stärktes kraftigt. Andra länder började nu visa ett mycket stort intresse för Aprilia motorcyklar.

Under tidigt 80-tal var det en stor krisperiod för hela tvåhjulsmarknaden utom för Aprilia. Företaget hade många idéer och lanserade flertalet modeller och designs fast beslutsamma att vinna internationell framgång.

År 1985 ställde man upp i MotoGP och Aprilia kom att bli en framgångsrik planskola för många världsmästare och stjärnor som visade sig vara Biaggi, Capirossi, Gramigni, Locatelli, Sakata, Rossi, Poggiali and Lorenzo.

Under 90-talet gjorde Aprilia en beslutsam entré på marknaden för fordon (skoters) passande storstäder och tätort. Aprilia ändrade den allmänt accepterade uppfattningen om dessa fordon och bröt ny mark med framgång. Designen på Aprilias skoters har alltid varit vågad, från den första skotern med plastkåpor Amico, till dagens redan legendariska Scarabeo.

Att idag tillhöra Piaggio Group har medfört att Aprilia givits möjlighet att ytterligare utveckla modeller häftiga “top of line” modeller. En betydlig stor summa pengar investeras i utveckling, nya motorer och modeller.

Utbudet av Aprilia skoters har växt och uppdaterats så att de nu alltid ligger i framkant. Scarabeo finns bla. Från 50cc till 500cc och kompletteras av Sportcity modellerna. Dessa utvecklingar ackompanjeras av motorcyklarna som alltid är förpackade med avancerad teknologi, stil och innovation. Ett exempel är Shiver 750 som är den första serieproducerade motorcykeln med sk. ride-by-wire som styr gaspådraget elektroniskt. Mana 850 är ett annat exempel. Mana är den första motorcykeln som utrustats med den revolutionerande, elektroniska och helautomatiska växellådan. På Off Road sidan, där Aprilias framgångssaga en gång började, har 450 och 550 modellerna revolutionerat marknaden.

Den 22 februari 2008 avslöjade Aprilia den nya race maskinen RSV4, med 4 cylindrar och en total cylindervolym av 1000 kubik och med mer än 200 hk i racing versionen. Den nya RSVn underströk Aprilias satsning på ”comeback” i Superbike-mästerskapet. Och mycket riktigt och helt enligt kalkylerna så hamnade Aprilian och Max Biaggi på topplaceringar direkt. Nu har RSV4R modellen precis lanserats och vi är övertygade om nya försäljningsframgångar och framgångar i olika nationella serier framöver. Modellen understryker Aprilias ambition om att tävla på absolut högsta nivå. Aprilia har i skrivande stund massor av segrar och hela 41 mästerskapstitlar varav 33 i MotoGP.